Vsetín – Rekonstrukce přednádražního prostoru očima starosty Jiřího Růžičky

Uveřejněno

Vsetín v poslední době hýbe téma přednádražního prostoru. Můžete specifikovat, jaké aktivity se v rámci něj plánují?

„Rekonstrukce nádraží a související úpravy přednádražního prostoru tvoří ucelený komplex vzájemně provázaných stavebních úprav, na kterém se souběžně podílí několik subjektů. Patří zde zejména rekonstrukce budovy vlakového nádraží, vybudování nástupišť přístupných podchodem a dále nástupiště pro autobusy, které bude realizováno na uliční hraně prvního nástupiště vlakového nádraží, vybudování odstavného stání pro čekající autobusy, dále nezbytné vybudování potřebného počtu parkovacích míst pro nové nádraží, vybudování podchodu vedoucího z areálu Sandrik do prostoru současného parkoviště u věžáku. Dále množství dalších staveb souvisejících s úpravami prostoru jako jsou přeložky komunikací, rozšíření ulic Nádražní a Žerotínova, narovnání ulice Nádražní, přeložky sítí a zbudování technologické vybavení.“

V této souvislosti se rozlišují tzv. „velká“ a „malá“ varianta. Jak se liší?

„Velká varianta obsahuje zbourání původního objektu bývalé budovy ČSOB, výstavbu nového objektu, jehož hrany budou zarovnány na tzv. uliční čáry, čímž dojde k rozšíření ulic Žerotínova a Nádražní. Dále v rámci této varianty plánuje investor vybudovat podzemní parkoviště, které bude propojeno s městským podzemním parkovištěm a obě parkoviště budou přístupná jedním vjezdem a výjezdem z ulice Žerotínova. Do městského podzemního parkoviště bude navíc vyústěn podchod z části Rokytnice. Malá varianta spočívá v podstatě v ponechání stávajícího stavu s drobnými úpravami bez vybudování podzemního parkoviště.“

Vedení města prosazuje variantu „velkou“. Proč? V čem spatřujete její přednosti?

„Realizace tak zvané velké varianty uvolní část dotčených ploch k realizaci strategických záměrů města v daném místě. Jedná především o rozšíření Nádražní ulice, a to díky skutečnosti zarovnání uličních čar zástavby ulice Smetanova a ulice Žerotínova. Toto rozšíření Nádražní ulice pak umožní umístění autobusových nástupišť v bezprostřední blízkosti nástupiště vlakového, čímž bude výrazně usnadněn přestup mezi vlakem a autobusy. Dále se předpokládá, že Valatrans vybuduje pod budovou galerie podzemní parkoviště, na které by navazovalo podzemní parkoviště vybudované městem Vsetín. Větší část potřebných podzemních parkovacích míst by tak byla realizována uvedeným investorem. Realizace záměru dle velké varianty umožňuje také podzemní propojení uvedeného podzemního parkoviště s budoucím, resp. rekonstruovaným, vlakovým nádražím a plochami v prostoru stávajícího areálu Sandrik. V opačném případě, tj. v případě malé varianty by byla většinová část daného podzemního parkoviště realizována na náklady města Vsetín, a to včetně dalšího příjezdu z ulice U hřiště. Nebylo by také možné rozšíření ulic Žerotínova a Nádražní.“

Realizace této „velké“ varianty, ač je dlouhodobě připravována, není jistá. Soukromý investor rekonstrukce, resp. stavby nákupní galerie stále není rozhodnut, zda po mnohaměsíčním zdržení do této „velké“ varianty půjde. V čem je problém?

„Investor se obává, že nebude schopen kompenzovat ztráty vzniklé protahováním řízení.“

Soukromý investor vyčíslil škodu, která mu vznikla oddalováním realizace stavby, na 13 milionů. Po městu, jenž má podle něj na tom svůj podíl, žádá kompenzaci. Jaký je postoj města?

„S investorem stejně tak jako s ostatními subjekty budeme vyjednávat o dalším postupu.“

Jaké kroky vás nyní čekají ve vztahu k jednání s tímto investorem a kdy by mělo být definitivně jasno o tom, kterým směrem se úprava přednádražního prostoru bude ubírat?

„Domluvíme setkání s firmou Valtrans a budeme vyjednávat o dalším postupu. Věřím, že k dohodě dojde co nejdříve a jsem rád, že zastupitelstvo většinou hlasů vyjádřilo zájem pokračovat v rozvoji přednádražního prostoru.“

Koalice za otevřený Vsetín, která neuspěla u ministerstva pro místní rozvoj, resp. krajského úřadu s odvoláním proti územnímu rozhodnutí na stavbu „velké“ nákupní galerie zvažuje správní žalobu. Pokud k ní přikročí, co to v praxi může znamenat?

„V praxi to může znamenat další průtahy při realizaci přednádražního prostoru a v konečném důsledku také ohrožení realizace rekonstrukce nádraží jako celku z důvodu výše popsané provázanosti jednotlivých částí.“

Kdyby soukromý investor odstoupil od „velké“ varianty řešení nákupní galerie, jistě by to znamenalo značné komplikace. Jaké?

„Komplikace by byly finanční a prostorové. Město by muselo začít znovu projektovat některé části území, poněvadž ze současného projektu, který počítá se stavbou tzv. velké varianty, by šlo použít minimum. Dále by bylo nutné vybudovat větší počet parkovacích míst, nový vjezd do parkoviště vč. přeložek inženýrských sítí. V podstatě by tyto faktory pro město znamenaly mnohem větší vynaložené finanční prostředky.“

Jeden komentář

  1. Doufam,že se vše podaří a začne se konečně stavět.držím palce

Napsat komentář k Petr Zrušit

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>